
Rengastietoa
Ohjeita renkaan valintaan
Yleistä pyöristä ja renkaista
-
Valitse käyttötarkoitukseen soveltuva koko, laakerointi ja malli
-
Kumilaaduissa on suuria eroja. Nykyaikaisissa renkaissa on muitakin seosaineita kuin kumia eli muovia tai muita keinotekoisia aineita, joiden seurauksena laatu ja hinta vaihtelevat.
-
Vanteet voivat olla muovita tai terästä, mutta varmista että ne ovat kunnolliset eikä esim. erittäin ohutta peltiä, joka ei kestä käytössä.
-
Hinta kertoo yleensä jotain laadusta, mutta kalliskin voi olla huono. Halpa kuitenkin on harvoin laadukas.
-
Renkaissa on yleensä kokomerkintä malliltaan 3.00-4, 4.00-8 tms. Todellinen halkaisija riippuu mm. pyörän profiilista ja kuviosta. Lisäksi sopivuuteen vaikuttavat renkaan leveys, akselireiän halkaisija sekä napamitta (akselireiän pituus).
Ilmakumirenkaat
-
Hyvälaatuinen ilmakumirengas on kaikkein mukavin käytössä, se joustaa hyvin, jolloin alustan epätasaisuudet eivät täristä kuormaa tai käyttäjän käsiä.
-
Käytä vain hyvälaatuisia ilmakumirenkaita ja vain sellaisia, joissa on laadukkaat sisäkumit. Emme suosittele sisärenkaattomia pyöriä ollenkaan, koska ne eivät kestä käytössä.
-
Hinta kertoo yleensä jotain laadusta, mutta kalliskin voi olla huono. Halpa kuitenkin on harvoin laadukas.
Puhkeamattomat renkaat
Puhkeamattomia renkaita ovat esim. solukumitäytteiset ja täyspolyuretaaniset (PU) renkaat.
Solukumitäytteinen rengas (FX)
-
Renkaassa on yleensä normaali ulkokumi, mutta sisällä on solukumitäyte, jonka valmistus on erikoisprosessi.
-
Vanteen on oltava ns. halkaistu vanne, koska hitsatulle vanteelle rengasta ei voi asentaa.
-
Solukumipyörä on mukavan elastinen ja käytössä todella miellyttävä ja kestävä.
-
Solukumirengas on melko hintava.
Polyuretaanirengas (PU)
-
PU-rengas on selvästi kovempi, mutta hinnaltaan kohtuullinen.
-
PU on pakkasessa hauraampi, joten siitä voi irrota pieniä paloja terävällä alustalla (terävä sora tms.)
-
Vanteen on oltava ns. halkaistu vanne, koska hitsatulle vanteelle rengasta ei voi asentaa.
-
PU-pyörää ei saa jättää kuormattuna seisomaan, koska materiaali tiivistyy eikä palaudu helposti, jolloin pyörä on kelvoton.
Laakerointi
Paremmalla laakeroinnilla rengas liikkuu huomattavasti kevyemmin ja kestää pidempään käytössä sekä raskaampia kuormia.
Kuulalaakeroitu
-
Hyvää: Herkästi liikkuva ja kestävä.
-
Huonoa: Hieman kalliimpi.
Neulalaakeroitu
-
Hyvää: Herkästi liikkuva kevyemmillä kuormilla.
-
Huonoa: Ei sovi likaisiin olosuhteisiin.
Liukulaakeroitu
-
Hyvää: Edullinen ja kosteuden kestävä.
-
Huonoa: Raskas isommilla kuormilla.
Kokomerkinnät sisä- ja ulkorenkaissa tuumissa ja millimetreissä
